10 יתרונות מפתיעים להרכבת פאזלים

כשאנחנו חושבים על פאזלים, הם בדרך כלל יושבים אצלנו על משבצת של תחביב, או איזושהי דרך להעביר את הזמן ולהירגע. אך האמת היא שבנוסף לבילוי הנהדר יש למלאכת ההרכבה יתרונות בריאותיים רבים. החל מסיוע לילדים בפיתוח הכישורים שלהם, דרך שיפור הזיכרון ומצב הרוח שלנו, וכלה במניעת מחלות קשות אצל קשישים.

להלן 10 יתרונות מפתיעים של הרכבת פאזלים, ו- 2 אקסטרה בונוסים המוקדשים לילדים ולקשישים.

היתרונות שבהרכבת פאזלים

1. אימון מנטלי

הרכבת פאזלים יכולה להיחשב כפעילות מוחית מושלמת מאחר והיא מפעילה הן את הצד הימני ואת הצד השמאלי של המוח. הימין אחראי על יצירתיות, רגשות וחשיבה אינטואיטיבית; והשמאל הוא הצד ההגיוני, האובייקטיבי והמתודי.

כשאנו מרכיבים פאזל שני הצדדים חייבים לתקשר זה עם זה ולעבוד יחד, ולהגדיל את התפקוד הקוגניטיבי. האונה העורפית היא האזור בו המוח מחבר צבעים וצורות וחלק זה תורם גם הוא את חלקו. אימון מוחי עקבי מסייע במניעת ירידה קוגניטיבית.

2. תפיסה חזותית-מרחבית

כדי להרכיב פאזל אנו רואים חלקים שונים ועלינו למקם אותם בתמונה גדולה יותר. ביצוע תרגיל זה באופן קבוע עוזר לנו לשפר את התפיסה המרחבית שלנו.

3. תשומת לב רבה יותר לפרטים

בעת הרכבת פאזל, במיוחד אם החלקים דומים מאוד, חשוב לשים לב לפרטים. עלינו לאמן את העיניים כדי למצוא את ההבדלים הקטנים בצבעים או בצורות שיעזרו לנו להשלים את התמונה. היכולת ללכוד פרטים קטנים יכולה לעזור לנו בכל ההיבטים של חיינו, במיוחד בעבודה. כאשר אנחנו יותר מדויקים ונותנים את דעתנו בשימת לב לפרטים הקטנים, איכות העבודה שלנו משתפרת.

4. שיפור הזיכרון

הרכבת פאזל מחזקת קשרים עצביים ומגדילה את ייצור הקשרים החדשים. ביחד היא מגבירה את המהירות המנטלית ואת תהליכי החשיבה.

כאשר אנו מרימים חלק, עלינו לחפש בין שאר החלקים האחרים צבע או צורה העולים בראשנו ולדמיין את התמונה בקנה מידה גדול יותר בכדי למצוא את החלקים המשתלבים זה בזה. כשאנו מפעילים את החלק במוח שאחראי על אחסון המידע, פעולה זו עוזרת לשמור ולשפר את הזיכרון לטווח הקצר.

5. אינטליגנציה

חוקרים מאוניברסיטת מישיגן, בראשות ד"ר סוזן ג'גגי, מצאו כי בילוי של 25 דקות ביום בפתרון פאזלים וחידות יכול להעלות את מנת המשכל שלנו ב -4 נקודות.

6. שיפור יכולת פתרון בעיות

על מנת להרכיב פאזל אנו נוקטים בגישות שונות כדי לנסות ולפתור בעיות, מפני שמדובר בפעולה שמעורבים בה הרבה מבחני ניסוי וטעייה. אנו גם לומדים על הדרך את הערך של ניסוח תיאוריות, בדיקת השערות וגמישות בשינוי נקודות המבט שלנו כאשר משהו לא הולך כמתוכנן.

ניתן להשתמש במיומנויות אלה בעבודה, מה שהופך אותנו לחדשניים ופורצי דרך בפתרון בעיות, בעלי חשיבה ביקורתית יותר ועם כישורי הסתגלות טובים יותר.

7. תפוקה מוגברת

כאשר אנו מאושרים ופחות לחוצים, קל לנו יותר להתמקד. כאשר הריכוז שלנו משתפר, התפוקה שלנו מרקיעה שחקים. אם אנו מתקשים להישאר מפוקסים בלימודים או בעבודה, אפשר לשקול לקחת הפסקה קצרה כדי להרכיב פאזל ופשוט לעשות מעין איפוס למוח. משרדים וארגונים רבים מתחילים לכלול פאזלים ומשחקים דומים באזורי המנוחה שלהם. משחקים אלו עוזרים לעובדים להתנתק מהעבודה למשך מספר דקות ולחזור רעננים ומוכנים יותר להתחיל מחדש.

8. שיתוף פעולה ועבודת צוות טובים יותר

סיבה נוספת לשלב פאזלים במקום העבודה שלכם היא שהם עוזרים לבנות שיתופי פעולה בין עמיתים לעבודה. חוקרים מאוניברסיטת ייל מצאו שכאשר עובדים מרכיבים פאזל יחד במרחב העבודה זה עוזר להם לשפר את מערכות היחסים שלהם ואת היכולת לשתף פעולה ועבודת הצוות.

9. מצב רוח טוב יותר

להרכבת פאזל יש יתרון עצום, משום שהיא מגדילה את הייצור של דופמין במוח. משדר עצבי זה אחראי על ויסות מצב הרוח והאופטימיות שלנו. זה משפיע גם על למידה, זיכרון, ריכוז ומוטיבציה. דופמין משתחרר בכל פעם שאנחנו מרכיבים פאזל ואפילו בכל פעם שאנחנו שמים חלק במקום הנכון. זה מעודד אותנו להמשיך לעשות זאת ולאתגר את עצמנו.

10. מפחית את רמת הלחץ

בנוסף לכך שההרכבה מאתגרת אותנו, היא גם עוזרת לנו להירגע. המוח שלנו עובר מ"ביתא" או ערות, למצב של "אלפא". מצב אלפא דומה למצב בו אנו נמצאים כאשר אנו חולמים.

לשינוי תודעתי זה יש יתרונות רבים, כולל:

  • יכולת ליצור קשרים עמוקים יותר
  • שיפור מצב הרוח שלנו
  • הגברת הביטחון העצמי שלנו
  • הפחתת עוצמה של חרדות
  • ואפילו הורדת לחץ הדם וקצב הלב

לילדים ובמהלך צמיחתם

ד"ר ורדין מאוניברסיטת דלאוור מצא כי משחק עם בלוקים, פאזלים ומשחקי צורה מסייע בפיתוח מיומנויות תפיסה מרחבית. אלה ממלאים תפקיד מהותי בפיתוח המודעות המרחבית ובהמשך נכנסים לתפקיד כאשר הילדים עוסקים בנושאים כמו מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה.

ילדים בתהליך גדילתם יכולים להרוויח במספר דרכים, תוך התאמת גודל החלקים והקושי לגילם.

  • יתרונות קוגניטיביים: פאזלים עוזרים בפיתוח תפיסה, ארגון וריכוז.
  • יתרונות פיזיים: אם כי זה לא נראה כמו פעילות גופנית, עדיין הרכבת פאזל דורשת תיאום מוטורי ושימוש מבוקר ביד, מה שמוביל להתפתחות "המוטוריקה העדינה" (אחיזה בקנה מידה קטן בין האצבע והאגודל.).
  • יתרונות רגשיים: הם מלמדים גם סבלנות, ביטחון עצמי ושליטה עצמית. הרכבת פאזל דורשת זמן ומאמץ. כשאנו מסיימים פאזל אנו חשים הערצה סיפוק והכרה על השגנו, על אחת כמה וכמה אצל ילדים.
  • פאזלים משמשים גם בריפוי בעיסוק לאחר פגיעות טראומטיות באצבעות הידיים וגם לאחר סבל מפגיעות מוח בהן עלינו לחנך מחדש את המוח ולשפר את התיאום עם הידיים.

לעת זקנה: עיכוב דמנציה ומחלת האלצהיימר

שמירה על פעילות המוח שלנו עשויות לעכב תסמינים של דמנציה ומחלת אלצהיימר. מחקרים רפואיים הראו כי שמירת הפעילות של המוח באמצעות פאזלים ושאר פעילויות אחרות הכוללות משימות של פתרון בעיות יכולים להפחית את כמות הנזק לתאי המוח המתרחשת בחולי אלצהיימר. פעילות זו גם מספקת תמיכה בצמיחה של תאי עצב חדשים וחיזוק הקשרים ביניהם.

חוקרים מצאו גם קשר בין מספר השנים שעברו על אנשים שהרכיבו פאזלים לבין ההסתברות שהם יפתחו אלצהיימר. למעשה ככל שתתחילו מוקדם יותר לשלב הרכבת פאזלים לחלק שגרתי מחייכם, כך ייטב לכם. אף פעם לא מאוחר מידיי בכדי להתחיל להגן על המוח שלנו.

כפי שכבר ראיתם, להרכבת פאזלים יש מספר רב של יתרונות לבריאותכם. החל משיפור הזיכרון ומניעת מחלות עתידיות ועד לשיפור מצב הרוח ועזרה בפיתוח מיומנויות ללימוד ועבודה.

עכשיו כשאנו יודעים יותר על היתרונות שבהרכבת פאזלים לכל הגילאים ... אז למה אנחנו בעצם מחכים? קדימה בואו נתחיל בעבודה!

כתיבת תגובה

כל התגובות יעברו תהליך אישור לפני פרסומם

להרכיב ולהדביק פאזל בקלות

שטיח לגלילת פאזלים XXLשטיח לפאזל XXL
מחיר מבצע187.95 ש״ח מחיר מחירון219.90 ש״ח
שטיח לפאזל XXLRavensburger אזל מהמלאי
דבק פאזליםדבק פאזלים
מחיר מבצע42.65 ש״ח מחיר מחירון49.90 ש״ח
דבק פאזליםRavensburger אזל מהמלאי
ארגונית למיון חלקיםארגונית למיון חלקים
מחיר מבצע85.38 ש״ח מחיר מחירון99.90 ש״ח
ארגונית למיון חלקיםRavensburger אזל מהמלאי